PAN

Definities

Achtergrond

Affiliate marketing

Affiliate marketing is een manier van online marketing waarbij de adverteerder (webwinkel of merchant) de affiliate (publisher, uitgever, exploitant, webmaster) betaalt voor elke bezoeker, lead of sale die hij genereert via zijn/haar online kanaal (website(s), nieuwsbrieven of zoekmachine campagne).

Affiliate marketing werkt op het performance based principe. Dat betekent dat er alleen wordt vergoed op basis van transacties, in tegenstelling tot de promotie waarbij alleen wordt vergoed voor de promotie van een adverteerder. Een transactie is de handeling van een bezoeker (aankoop, aanmelding, inschrijving) waar de adverteerder een publisher voor zal vergoeden.

Affiliate Netwerk

Een affiliate netwerk treedt op als intermediair tussen publishers (affiliates) en adverteerders (merchants). Zij bieden de mogelijkheid dat beide partijen samen deel kunnen nemen aan de affiliate programma's (campagnes) van de adverteerder welke passen bij de online kanalen van de publisher (en dus op deze wijze vergoedingen te kunnen genereren van deze programma's). Volgens de definitie voor de leden van de PAN dient een affiliate netwerk beide partijen de mogelijkheid te kunnen bieden transparant met elkaar te kunnen samenwerken. Het affiliate netwerk levert daarbij de techniek voor het platform, de tracking van de programma's, verzorgt de marketing-communicatie en de financiele transacties tussen de aangesloten partners.

Affiliate vergoedingsstructuur

De vergoedingen (of commissies) worden vastgesteld door de adverteerder. De meest voorkomende commissies binnen affiliate marketing zijn Pay Per Lead (PPL) en Pay Per Sale (PPS), ook wel bekend als PPA (Pay Per Action) waarbij voor een potentiële dan wel betalende klant wordt betaald. Deze beloningsstructuren worden doorgaans aangevuld met Pay Per View (PPV) en Pay Per Click (PPC). Bij PPV (of Cost Per Mille, CPM) wordt een vast bedrag per 1000 advertentieweergaves betaald, bij PPC wordt een vast bedrag per doorklik naar de adverteerder betaald. Binnen affiliate marketing worden vaak ook combinaties van deze vergoedingsmodellen gehanteerd, ook wel hybride afrekenmodellen genoemd.

Affiliate promotiemiddelen

Affiliate marketing werkt op het performance based principe. Dat betekent dat er vergoedingen ingesteld kunnen worden die afgestemd zijn op de marketing en verkoopdoelstellingen van adverteerders en dat minimaal een vergoeding voor transacties of verkopen mogelijk is, maar ook combinaties voor bezoekers, leads, inschrijvingen en andere gewenste acties zijn mogelijk. Een transactie is de handeling van een bezoeker (aankoop, aanmelding, inschrijving).

Dit is de verzamelnaam voor alle advertenties die worden aangeboden in het affiliate programma. Deze promotiemiddelen worden aangeboden door de adverteerder. De meeste voorkomende zijn tekstlinks en banners, maar binnen affiliate marketing wordt ook veel gebruik gemaakt van deeplinks en product data feeds. Het affiliate netwerk biedt codes op maat aan voor de aangesloten affiliates.

eCPC

Het meest gebruikte omrekenmodel dat door de deelnemers van affiliate marketing wordt gebruikt is de eCPC (effectieve cost per click). De eCPC wordt bepaald door de opbrengst van de vergoedingen gedeeld door het aantal clicks. Het wordt gebruikt door affiliates om uit te rekenen hoeveel een aangeleverde bezoeker bij een adverteerder heeft opgeleverd.

© Copyright Platform Affiliate Netwerken 2010 / contact